söndag 28 oktober 2012

Söndagsmiddag - extragoda köttbullar i gräddsås


God kväll!
Klockan är fem och det är redan mörkt!
Riktigt mysigt, tycker jag.
Vet att det är många som inte håller med mig,
men jag tycker det är skönt.
Härligt att tända lite ljus och börja förbereda middagen.

Alltid lika undebart varje år att få en extra timme också,
tänk om man kunde få det lite då och då....

Eftersom jag inte hann med någon fredagsmat
så tänkte jag få bjuda på söndagsmiddag istället.

De här köttbullarna hittade jag recept på i
någon tidning för några år sedan och
dom blir faktiskt lite extra goda.


Till 4 portioner behövs:

1 gul lök
2 msk söt senap
2 dl mineralvatten
1 ägg
600 g blandfärs elller nötfärs
salt o peppar
gärna riktigt smör at steka i
2 dl köttbuljong
3 dl grädde
Hackad persilja
till garnering


Gör så här:

Skala och skär löken  fint
och lägg i en skål.
Blanda i ströbröd, senap, ägg
och mineralvatten.
Låt stå ca 15 min och lägg sedan
i köttfärsen och blanda ihop.
Smaksätt smeten med salt o peppar.
Rulla köttbullar.

Stek köttbullarna i smör,
skaka pannan så att de bryns jämt o fint
runt om.
Häll på buljong och grädde
och koka köttbullarna färdiga i grädden.

Klipp mycket persilja över.
Servera med saltgurka,
kokt eller pressad potatis.

 




 


Ett glas rödvin till söndagsmiddagen kanske?

Till köttbullarna passar t.ex.  Petit  nr. 2720  99kr. 

 
 

Eller varför inte ett glas Beaujolais?
t.ex.   Beaujolais - Village 
Nr 5003-01   79 kr.



Skön söndagskväll

Kram


8 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det syns att det är goda köttbullar, läser man sen receptet så förstår man. Senap är jättegott i köttbullar. Så mysig söndagsmiddag ni har, och tända ljus och ett glas vin tackar jag inte nej till.
Kramar
AnnaMaria

♥ Carina ♥ sa...

Mums så gott det låter trots att jag har magen full med lax ;)
Ha en fin vecka!
Kram

Hjärtan i livet sa...

Ser mycket gott ut fastän jag inte äter kött. Nästa gång jag ska bjuda på köttbullar här hemma så blir det helt klart hemmagjorda ej färdiga från frysdisken.
Önskar dig en trevlig söndagkväll!
Eva

Maj sa...

Köttbullar tröttnar man ju aldrig på. Med något nytt recept blir det ju extra festligt. //M

Karin sa...

Tack för maten!! Det var jättegott att bli serverad köttbullar med rött i glaset:)
Mums!
Ha en fin vecka!
Kram

Kakaobönan sa...

Vad gott det låter. Måste jag testa!
Visst var det skönt med en exra timme. Kändes tom ganska ok att gå upp när klockan ringde 06.00 i morse...
Kram Pia

Marie maräng sa...

Mm, så gott det ser ut!
Tack för receptet.. kommer att testas :)

Önskar dig en bra start på den nya veckan!
Kram Marie

katha´s kortmakeri sa...

Ser verkligen gott ut. Mineralvatten gör susen.
Ha en fin dag!
Kram Katha