fredag 20 juli 2012

Fredagsmat - Fiskburgare med romdressing Vintips - Puycheric Syrah


Vill gärna få tipsa om jättegoda, lättlagade fiskburgare.

Till två personer behövs:

400 g färsk torsk ( går säkert bra med annan fisk också)
1/2 gul lök
1 ägg
3 msk grädde
salt och peppar
smör att steka i
Ett gott bröd, tex. grekiskt lantbröd
sallad
1 gul paprika
1 röd lök
dill

Till dressingen:

100 g ishavsrom
3 dl gräddfil
1 knippa dill
1 knippa gräslök
salt och peppar


Helt benfri måste fisken vara, förstås,
kör den i matberedare med grovt hackad gul lök.
Knäck i ett ägg och tillsätt grädden.
Salta och peppra.
Kör tills det är en ganska slät färs.
Forma 4 eller 5 bollar, platta till.


Vänd dem försiktigt i ströbröd.


Stek dem i smör ( behövs ganska mycket för att det ska gå bra).
4 - 5 minuter på varje sida.

Blanda ihop ishavsrom och gräddfil,
klipp i dill och gräslök.

Grilla eller stek brödskivorna.


Lägg sallad på bröden,
lägg på de nystekta burgarna,
på med rödlöksringar och paprika.
Toppa med en stor klick dressing och
massor med dill.
Mums!!!

Här har vi lite färskpotatis till, den har fått
rosta i ugnen på en bädd av olivolja
och grovt salt, gott!
Men det är inte nödvändigt med potatis till,
kanske en extra brödskiva vid sidan av istället.

Vinet i bakgrunden är ett rosévin,
tycker det är så gott på sommaren.
Det här kommer från södra Frankrike
(tycker att det verkar som alla de godaste
rosévinerna kommer just därifrån).

Puycheric Syrah  nr 2209-01
Pris 62 kronor.
Gott både till mat och som
en drink före maten, med klirrande isbitar i...



Trevlig helg

7 kommentarer:

Eleonora sa...

Det här låter så gott så jag kommer nog och våldgästar dig genast! Hos mig blir det idag lövbiff med sallad och rosé. Som förrätt avocado med skagen. Inte så dumt det heller eller?

Fortsatt god sommar. Kram

Maj sa...

Låter jättegott! Vi äter mycket fisk men jag har aldrig gjort ett sådant recept...//M

Rosa i huset i vitt sa...

Lät ju gott
Önskar dig en trevlig helg

Kram Rosa

Solstrimmor sa...

Tack för tipset. Gott med fisk!

Ha en fin helg.
Kram Eva-Mari

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket smarrig recept och bilder som får smaklökarna att slå frivolter=) Vi har ätit varmrökt Yankeelax, färskpotatis och romsås, det var gôtt det med. Tack för tips på rosé, det ska jag prova.

Ha en skön fredagskväll! Oj jag tror åskan slog ner i närheten.........
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så gott!! Det blev en lyxigare variant av fish and chips eller en svensk variant. Jag gillar fisk i alla former.
Kramar
AnnaMaria

Eleonora sa...

Gott gott - det här måste jag pröva. Har flera i familjen som inte äter kött eller kyckling och när jag ska bjuda dem på middag blir det alltid fisk. Så därför passar detta. Tack för tips.
Fortsatt god sommar önskar jag dig.