tisdag 29 maj 2012

Boktips Mari Jungstedt - Den sista akten


Har nyligen läst ut Mari Jungstedts nya deckare,
Den sista akten.
Det här är hennes tionde kriminalroman om
kommissarie Anders Knutas och hans
kolleger vid Visbypolisen.
Hennes böcker är lättlästa, spännande och
lite småmysiga att läsa.
Jag tycker att det är roligt att det handlar mycket
om relationer också, mellan kommisarie Knutas
och hans fru, barnmorskan Line.
Det handlar också mycket om journalisten Johan Berg
och hans fru Emma Winarve.
Tycker man om deckare och relationsromaner,
ja, då är det här rolig läsning.

Den tionde boken i serien utspelar sig som alla,
på Gotland. Mitt under den myllrande Almedalsveckan
hittas journalisten Erika Malm mördad på sitt hotellrum.
Dådet väcker stor uppståndelse, inte minst därför att
offret var en stridbar debattredaktör på landets
största kvällstidning. Utredningen pekar åt olika håll:
hot från högerextremister, ett mystiskt besök på
Romateatern och spår av en hemlig älskare.
Kriminalkommisarie Anders Knutas och kollegan
Karin Jacobsson får fullt upp...
I kulisserna rör sig en gärningsman, någon som
själv vill avgöra slutet på den sista akten.




Ett tips är att läsa böckerna i rätt ordning,
då blir det mycket roligare och lättare att hänga med
i relationerna...
Alla  (utom den sista) finns i pocket.

Så börja med:   Den du inte ser



Det fjärde offret  är den nionde i serien,
har skrivit om den förra året, ni hittar
det under  " Boktips".



Trevlig tisdagskväll

13 kommentarer:

Channal sa...

Jag älskar Gotland Fårö, ska kanske läsa hennes böcker som är i den miljö! Jag gillar Maria som person. En varm mysig kvinna!

Kram Anna

♥ Carina ♥ sa...

Tack för tipset!
Jag läser mycket och har alltid en bok på "g". Mari Jungstedt har jag däremot aldrig läst nån bok av :)
Kram

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

har läst de tidigare så får nog ge mig på den här också....Tack för tipset !

Kram Pernilla på Piazzan

Unknown sa...

Har beställt boken så jag bara väntar på att den ska dimpa ner. Tack för dina söta värmande ord de är guld värda. Ha en mysig morgon dag kram Beijan

Solstrimmor sa...

Läser just den sist nu... har hunnit till mitten och suger på karamellen liksom...

Fin onsdag!
Kram Eva-Mari

Susanne sa...

har läst alla o fick den sista i morsdagspresent. Nu sparar jag den till semestern som börjar på måndag. Vi ses
Mvh Susanne

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Tack för tipset!
Snart är det semester och hoppas att jag tar mig tid till att läsa en bok i den varma skuggan under parasollet;)
Kram Anette

Blan betong och gammeldags pioner sa...

Halloj....tucker hon e världens bästa deckarförfattare...denna ska jag läsa genast....ha en fortsatt fin vecka kram från maja

Ullis sa...

Visste inte att den nya kommit, tack för den upplysningen, det blir bikhandlarn i eftermiddag.
Kramis Ullis

Lilla Källängen sa...

Ja hon är såå bra Mari Jungstedt..har läst hennes första böcker men har tappat bort mig någonstans där på vägen:-)
Måste se över vilken bok jag har på tur...Bra med tips!
Kram Anneli

Karin sa...

Har faktiskt inte läst någon bok av henne. När jag var yngre läste jag väldigt mycket, men nu tycker jag inte att tiden riktigt räcker till:)
Ska lägga henne på minnet ifall jag får tid över i sommar!
Kram!!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har läst alla hennes böcker utom denna sista, kommer och passa bra på bryggan i sommar, jag gillar deckare.
Och om du klickar på namnen i dagens inlägg kommer du in på superfina bloggar, det kan jag lova.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Lilla Blanka sa...

Hej Anncathrine!

Tack för boktipset, nu i sommar blir det säkert extra mycket läsning så det är bra att ha lite tips "i bakfickan" :)

Jap, vet du... Ledreborgsmässan är helt magisk! Den hålls varje år, antingen vid Pingst eller Kristi Himmelfärdshelgen. Så har du möjlighet att åka dit så rekommenderar jag det starkt ♥

Kram och ha en fin dag!
Mia