söndag 27 februari 2011

Boktips

Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Vilken vacker titel på boken, eller hur ? På franska heter den  Ensemble, cèst tout... Nästan ännu vackrare. Och det är en vacker bok, en underbar sorts kärleksroman. Det är säkert fyra år sedan jag läste den men så fort jag får tid ska jag läsa om den. Boken handlar om vänskap, ömhet, konflikter. bråk och försoningar mellan fyra väldigt olika och udda personer som av en slump bor ihop i en stor sekelskifteslägenhet i Paris. De fyra har egentligen ingenting gemensamt, förutom att de alla är lite illa behandlade av livet. Men alla har ett stort hjärta. Det här är en underbar historia, en underbar bok som jag verkligen vill rekommendera. Den är även filmad . Bra, fin film, men som (nästan) alltid, boken är bättre än filmen. Om ni nu läser den här boken och tycker om den så har Anna Gavalda skrivit fler böcker som är översatta till svenska, tex:  Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans och Jag älskade honom. Också bra, men inte som Tillsammans är man mindre ensam, tycker jag iallafall.

Riktigt trevlig söndagskväll och glöm inte att tända lite ljus. Här brinner ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju.... Anncathrine

2 kommentarer:

Ullevidsdal sa...

Är också förtjust i Anna Gavalda.
Kan rekommendera
Lyckan är en sällsam fågel
om du inte redan läst den.

/Helene

Blommiga Rutan sa...

Roligt att höra någon mer som tycker om hennes böcker. Ja, jag har läst Lyckan är en sällsam fågel. Tyckte mycket om den. Såg att den fanns på bokrean nu, för 59kr, borde kanske tipsa om det på bloggen. Trevlig kväll, Anncathrine