fredag 13 januari 2012

Fredagsmat - Rökt lax och äggröra


Liten god förrätt
lätt att göra själv, men de här små
godingarna har jag köpt på fina Ica- Kringlan
här i Södertälje. Massor med frestande godsaker
finns där, framförallt till helgen.


Vet inte hur ni känner det, men efter alla helger
som varit så känner jag fortfarande för något
lite lättare att äta.
Lite äggröra, rökt lax på pappas goda bröd
(han har lovat att jag ska få receptet, så det kommer
här så småningom) dill och lite
svartpeppar från  kvarnen så är det klart.
Liten, liten skvätt grädde i äggröran gör den
krämig och god.


Ett glas torrt och lätt vitt vin
är gott till.
Brocard  Petit Chablis nr 5588
på Systembolaget kostar 105 kr
och är jättegott!




Skön fredagskväll

12 kommentarer:

Njut Av Livets Goda Ting sa...

God afton :)
Ah men vilken härlig meny ni har ikväll.. Det ser verkligen supergott ut. Jag håller med dig, nu känner man inte direkt för en köttbit med potatis :)
Ha en underbar kväll.
Kram kram
Jessica

Marie sa...

Instämmer verkligen, något lätt vill man ha nu. Det där var ett bra tips, tack för det :)

Trevlig och härlig helg
kram Marie

Mia sa...

Härlig fredagsmiddag du fixade och god Chablis! Här blev det en Icony chardonnay och räkor till förätt därefter barnens fredagsmys Tacos med Clines Zinfandel till varmrätt. Längtar till Blommiga Rutan! Hoppas vi ses imorgon! Kram

Gunillasljusglimtar sa...

Åh va gott det såg UT!! Tack för tipset...
Tack för titten hos mej,klart du får låna vad du vill av mig...jaa nu b-a-r-a slappar vi...Såå gött!! kram på dej gumman ♥ Gunilla

Lina sa...

Gott gott ser det ut..! Lax och äggröra, bra tips på middag. Men något vin blir det inte för stackars mig som börjar jobba klockan sex imorgon bitti. Mjölk och släcka tidigt!

Natti natti!
Kram Lina

Blommiga Rutan sa...

Tack för alla kommentarer!
Nej, tyvärr ses vi inte imorgon Mia, jag är ledig, vi ska ha lite trevliga goda vänner här på middag så vi måste vara hemma och städa och fixa med maten, maken och jag.
Clines Zinfandel har jag provat, jättegott.


Önskar Er alla en härlig helg, även du Lina som jobbar, nu råkar jag veta att du tycker att jobbet är väldigt roligt! Fast inte att börja kl 6 en lördag förstås!
Kram

Helene sa...

Bra mattips och fiiiiin musik
Ha en bra dag
Helene

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gott! Och du har så rätt, lättare rätter frestar mycket mer nu efter helgerna. Ha en fin lördag, här ska fotas kofta idag.
Varm kram
AnnaMaria

Mina Gouldsamadiner sa...

Mmm det ser gott ut.
Trevlig helg och tack för titten...

Mia sa...

Jag var inne och gjorde några fynd på din butik idag. Hoppas vi ses nästa vecka! Ha en trevlig middag och söndag! Kram

Blommiga Rutan sa...

Det var roligt Mia, att du hittade något på rean!
Skön söndag till dig också.

Gunillasljusglimtar sa...

Hej du! Du har en utmaning inne hos mej om du den vill anta,inget tvång...kramar Gunilla