torsdag 26 januari 2012

Sturekatten


Vill gärna tipsa om mitt favoritcafé.
Det ligger i Stockholm, på Östermalm,
nära Stureplan och är väldigt annorlunda
mot alla trendiga cafékedjor som finns där.
Man går på kullerstenarna, in under ett valv
och uppför en trappa och kommer in
i en annan värld.



Sturekatten ligger i ett hus från 1700-talet.
Caféet är i två våningar och alla möbler är olika.
Högst upp, på vindsvåningen, finns några
mysiga små rum med fönsterkupor.
Många i gustaviansk stil, nyrokoko, Karl Johan och även
lite 60-tal. Blommiga tapeter, tavlor med blommor
och med katter, små lampor, virkade dukar
och en liten ljuslykta på varje bord.
Ja, det är ju inte vackert egentligen, men
fantastiskt charmigt med en underbar atmosfär.


Kan alltid locka med maken till Stockholm
om jag säger:   " Vi börjar väl med kaffe och smörgås
på Sturekatten".




Har varit här och fikat oräkneliga gånger
under årens lopp. Nästan alltid ( och det blir ju ganska ofta)
när jag är i Stockholm så blir det en kopp te
eller en latte här. Smörgåsarna och kaffebrödet är
mycket bra, räksmörgåsarna på grovt bröd med
handskalade räkor, leverpastejsmörgåsarna, semlorna
är jättegoda likaså lussekatterna.



Ni som bor en bit härifrån och kommer till Stockholm
får absolut inte missa detta mysiga gamla café.
Öppet  vardagar  9-19
lördagar 10-18
söndagar 11-18
Adressen är Riddargatan 4



Trevlig och skön torsdagskväll

13 kommentarer:

Channal sa...

Åh så mysigt! Tack för tipset! När jag åker upp till Sthlm brukar jag gå till Vete-katten =) Det är också ett mysigt gammalt fik! Fin kväll till dig! Kram Anna

Margot sa...

Så mysigt det låter, ska komma ihåg det nästa gång jag åker till Sthlm!
Finns många härliga ställen där:)
Ha det gott!
Kram Margot

Blommiga Rutan sa...

Ja, Vetekatten är också mysigt.

Anncathrine

Vintage House sa...

tack för tipset ser mysig ut....
kram
sandra

Hemmavid sa...

Hejsan!

Och tack för besöket hos mig!

Ska absolut lägga Sturekatten på minnet. Det verkar verklgien vara värt ett besök!

Kramen Jenny

Malin sa...

Har aldrig var där, men jag jobbar i Stockholm så tror nästan att det får bli en räkmacka till lunch i morr´n. Tror kanske att de kan vara de stället som min farmor pratat om. Tack för tipset Malin

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

åh har varit där flera gånger också...supermysigt ! men lördageftermiddag så här år sbrukar det vara mer än välfyllt och lite för trångt ....

och hoppas du kommer till Göteborg snart , hotellet som jag skrev o idag har dessutom ett eget konditori som nog säkert inte går av för hackor ...*ler..lägger mig till som följare här...mycket fint!
Kram från Göteborg.

fia sa...

Nu är det ett tag sedan ja va där men det jag gick till förr va vete katten . Mysigast är det ju med ett mindre cafe .

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej
Jag har faktiskt fikat där många gånger, det är så mysigt där och mycket gott finns det att köpa också :)
Har även varit på vetekatten, det var inte heller så dumt.
Ha en fin helg.
Kram kram
Jessica

Karin sa...

Bästa fiket! :)

Ha en bra helg

Karin

Oretuscherat sa...

Mysigt =)

vadmalen sa...

Det väckte minnen. Var där för längesedan med en gammal kärlek.
Trevlig helg!

LissasVita sa...

Låter trevligt...ska jag lägga på minnet....Kramen Lisbeth