tisdag 6 december 2011

Lussekatter och saffransbullar


I år var första gången som jag bakade
saffransbröd med kesella i degen.
Tycker att det blev jättebra,
mycket saftigare än det brukar.


Detta behövs till ca 48 st.

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 påsar saffran
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 16- 17 dl vetemjöl


Gör så här:

Smula jästen i en degbunke.
Smält smöret, häll i mjölken och värm
till fingervarmt.
Häll degspadet över jästen.
Rör om och tillsätt Kesella,
saffran, socker, salt och
det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den släpper från degbunken.
Låt den jäsa övertäckt ca 45 minuter.



Jag delade på degen och gjorde 24 st
lussekatter
och


24 st runda bullar som jag lade i
muffinsformar.
Båda sorterna fick jäsa i ca 30 minuter.
Lussekatterna penslade jag med ägg,
men inte bullarna.
Gräddade båda sorterna i 225 grader
ca 7- 10 minuter.





Gott att pudra över lite florsocker
precis innan bullarna ska ätas.


5 kommentarer:

Mona sa...

Bullarna ser supergoda ut!

Kram Mona

Mia sa...

Mmm vad goda de ser ut!
Tack för receptet också ska baka efter det! Köpte kesella häromdagen till lussebullar, men glömde saffran. Tur att det är några dagar kvar till Lucia!

Sofia sa...

Mums mums bullarna ser godare ut än vanliga lussekusar.

Blommiga Rutan sa...

Tack snälla, gulliga ni för kommentarerna!
De runda bullarna blev godare än vanliga lussekatter, tyckte vi som åt av båda sorterna.

Kram på Er!

Parfymista sa...

Just nu jäser min lussedeg. Bestämde mig för att testa ditt recept :-)