torsdag 1 december 2011

Boktips - Du gamla, du fria - Lisa Marklund


Det här är Lisa Marklunds nionde bok
om journalisten Annika Bengtzon,
som jobbar på tidningen  Kvällspressen.
Nu är Annika tillbaka på redaktionen
i Stockholm efter tre år som tidningens
korrespondent i Washington.
Hon har återförenats med sin man Thomas
som jobbar på justitiedepartementet.
Han befinner sig på en konferans i Nairobi.
Under en rekognoseringsresa vid
somaliska gränsen kidnappas hela
delegationen, sju personer från olika
länder i Europa.
Vi  får följas Annikas kamp i kidnappningsdramat,
samtidigt får vi läsa Thomas berättelse
om hur han har det hos kidnapparna.
Just de kapitlen som handlar om de kidnappade
männen och kvinnorna är väldigt spännande och
hemskt att läsa.
Boken har också en parallellhistoria
 om mord på fyra kvinnor i Stockholm.
På tidningen Kvällspressen anar man
en seriemördare.

Du gamla, du fria är en roman om hur
den gamla, fria världen bygger järnridåer
mot den nya, ofria.

Den är spännande skriven och man känner
verkligen att Lisa Marklund har ett stort
samhällsengagemang.

Nu var det egentligen så att jag var
riktigt trött på Annika Bengtsson
efter de tre sista böckerna, och
absolut inte hade tänkt läsa mer om henne...
Men nu blev det så iallafall, och jag
måste erkänna att det var spännande
läsning...


2 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Kul att du berättar om boken. Har själv inte läst den, jag jobbar på ett filialbibliotek där jag bor.Jag har precis fått in boken på biblioteket och nu står många i kö på den. Så jag brukar vara den som får läsa populära böckerna när kön är slut.
Snart helg igen önskar dig en bra andra advent.
Kram Raina

Blommiga Rutan sa...

Det måste vara roligt att jobba på ett bibliotek och vistas bland böcker hela dagarna. Mitt problem skulle vara att låta bli att läsa,
fastna i någon spännande bok och inte sköta jobbet ordentligt!
Det var ju inte roligt för dig att behöva vänta till sist när det kommit en ny bok! Ni som jobbar borde ju egentligen läsa böckerna först så att ni kan berätta om dem för kunderna!

Trevlig helg
Kram Anncathrine