lördag 30 april 2011

Fredagsmat

Den här räkgrytan är jättegod, väldigt lätt att göra och det går dessutom väldigt snabbt, bortsett från tiden det tar att skala räkorna, men det brukar jag göra dagen innan , bara att lägga dem i en burk med lock i kylen över natten.
Detta är vad som behövs till 2 (möjligen 3 ) personer.
1 kg oskalade räkor, ca 15 st färska champinjoner, smör, 3 - 4 tsk curry, 4 pressade vitlöksklyftor, 1 - 2 tsk cayennepeppar, 2msk tomatpuré, 1 msk soya, 2-3 dl creme fraiche, 1dl matlagningsgrädde


Skala räkorna, dela champinjonerna i bitar. Smält smöret i en stekpanna eller traktörpanna, tillsätt champinjoner, räkor, curry, vitlök och cayennepeppar.Fräs ca 1-2 minuter ( inte längre för då blir räkorna sega). Tillsätt tomatpuré, creme fraiche, grädde och soya. Koka upp. (alltså inte koka, bara koka upp, annars blir räkorna sega). Ris , sallad och ett gott bröd passar bra till.

Bon appétit!

Anncathrine


7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för mattipset!
Ikväll ska vi till vänner i pershagen' o då ska jag ha min nya fina blus från blommiga rutan! Den e så fin!
Kram en härligt solig dag!
Eva Z

Anncathrine sa...

Så roligt höra att du är nöjd med blusen! Du var jättefin i den. Kram, trevlig dag OCH trevlig kväll! Och glöm inte att titta på brasan.

Monica sa...

Väldans roligt med fredagsmats tipsen, tack för dom. Faktiskt har vi flera gånger gjort maten som du lämnat recept på.

Anncathrine Blommiga Rutan sa...

Såå jättekul att du provat recepten! Det blir jag verkligen glad att höra ! Hoppas att du/ni gillat maten, det är ju så att de recepten jag skriver här är mina egna favoriter, så tack för kommentaren, verkligen roligt!

Mia sa...

Låter fantastiskt gott! Ska prova, kanske nästa helg.

Anonym sa...

Haha, kan ge ett tips på hur man skalar räkor riktigt snabbt. Låt pappan i familjen göra det, jag tror det är så bloggerskan gör..

/(källa innifrån)

Anncathrine sa...

Inside information på högsta nivå! Kram