onsdag 18 april 2012

Musée d`Orsay


Musée d`Orsay är ett konstmuseum, invigt 1986.
Jättestort, massor av tavlor och skulpturer.
Tre stora våningar.
Främst fransk konst från mitten av 1800- talet
och fram till 1914.


Från början var den här vackra byggnaden  en
järnvägsstation, den byggdes till Världsutställningen
i Paris 1900. Stationen lades ner 1939 för att
den blivit för liten, sedan användes den till allt möjligt,
bla. till flyktingförläggning och som inspelningsplats
för olika filmer.
  På 70-talet skulle den rivas,
då blev fransmännen som tokiga, det blev en riktig
folkstorm och byggnaden fick bli kvar.


Som sagt tre stora våningar,
men det var det översta planet som gjorde
att vi orkade stå i blåst och regn  och
köa i över en timme för att komma in.

På det översta våningsplanet finns nämligen en
fantastisk samling impressionistisk konst.
Underbara, underbara tavlor av tex Claude Monet,
Auguste  Renoir, Edouard Manet, Edgar Dega mfl.

Här finns också tavlan som räknas som
"impressionismens födelse",
Soluppgång, målad av Monet 1872.
Hittade tyvärr ingen bild på den.
(inne på museet får man ju inte fotografera)



Monets vallmofält







Edgar Degas har målat många tavlor med balettdansöser,
 här på museet finns flera av dem.


 Alla hans tavlor med ballerinor är helt
underbara...





Pierre-Auguste Renoirs pianospelande flickor
hade jag i flera år på väggen, en inramad plansch.


Älskar Renoirs tavlor, och allra mest
 med de här flickorna som motiv.
Titta på händerna, de koncentrerande blickarna,
håret...
Visst var han fantastiskt skicklig!
En upplevelse att se tavlorna i verkligheten.


Det här är också Renoir.



Paul C ézanne

Paul Cézanne


Det här museet ligger i sjunde arrondissementet,
samma som Eiffeltornet.
Missa det inte om ni kommer till Paris,
i varje fall inte tredje våningen...



Kram

11 kommentarer:

Channal sa...

RIVA!? Tur att de blev galna o sa STOPP! Har aldrig varit där. Häftigt museeum, men så stort! Nästan så man får ta det i etapper med små pauser. Jag älskar impressionismen! Renoirs pianospelande flickor hänger på det fina mycket mindre museet, Musée de l'Orangerie. Det tyckte jag om... alldeles lagom stort! Monets stora tavlor är fantastiska som hänger där! Du är inte hemma än, njut! Kram... Anna

Blommiga Rutan sa...

Hej Anna
Jo, nu är vi hemma, men jag är fortfarande kvar i tanken, som du hör. Ja, musée de l Orangerie är jättejättefint, var där för två år sedan. Det här var lite för stort för min smak också, men vi koncentrerade oss på plan tre.
Har du varit på Musée Marmottan?

Kram Anncathrine

Maj sa...

Jag läste konsthistoria för ett antal år sen och då fick jag verkligen "smak" för att kunna se alla dessa underbara tavlor som finns på världens museér. Nu blir jag lite avundsjuk...jag har flera gånger stått i kö utanför Uffizierna i Florens (varit på bussresa i Italien) men tyvärr aldrig lyckats komma in...enda gången jag varit i Paris var Louvren stängd för det var måndag...så jag får kika i mina konstböcker!

♥ Carina ♥ sa...

Underbara bilder!
Vilken tur att dom inte rev den vackra byggnaden.
Kram

Karin sa...

Vacker byggnad och vackra tavlor!!
Jag har varit i Louvren, men vi kom en halvtimme innan stängningsdags så vi tyckte inte att det var någon idé att gå in:( Vi trodde att det skulle vara öppet mycket längre - dåligt informerade och stor besvikelse!

Så du är hemma nu? Välkommen till Sverige:)! Känns det jobbigt att vara tillbaka till den sega vintern som inte vill bli vår som inte vill bli sommar...?
Kram:)

Molly sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Molly sa...

Så mycket fint ni har hunnit med i Paris! ;) Dina bilder är så otroligt vackra! Man får verkligen lust med en egen liten resa dit!
Ha en fortsatt trevlig resa!

Kramar från Molly!

Jenny sa...

Oj så mycket underbara målningar, gillade dem med ballerinor mest!
Kram Jenny

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag blev nyfiken på soluppgången så jag googlade, och den är jättevacker. Och alla ballerinor av Degas, så mycket fint ni måste ha sett. Och det syns att det varit en järnvägsstation, bra ljus.
Kramar
AnnaMaria

Marie maräng sa...

Wow, vilka fina målningar skulle gärna ha kvinnan med paraply och den med många ballerinor.

Önskar er en fortsatt skön dag.
Kram Marie

Fågel Blå sa...

Åhhh så härligt att gå där och titta på all konst!
Tack för bilderna!
Njut Dagen
Kramar Kathrine