lördag 14 april 2012

Jardin du Luxembourg


Lägenheten som vi hyr ligger nära Luxembourg trädgården.
Jag tycker att Luxembourgkvarteren är den
allra finaste delen av Paris. Lugnare, mindre bilar, lite
tystare och så grönt och fint.
Fick jag bo i Paris så är de här kvarteren drömmen...
Men priserna på lägenheter här är otroligt höga
så det förblir ju bara en dröm.


Men om ni reser till Paris och inte har något
favoritställe så kan jag verkligen rekommendera
de här kvarteren, och det är faktiskt billigare med
hotell eller lägenhetshyrning här än tex. i närheten
av Eiffeltornet.


Orangeriet i parken




Här är så vacker nu med alla vårblommor.


Rosa förgätmigej blandat med peénser...



Senaten ligger här i parken.



På 1800-talet öppnades den här trädgården för
allmänheten, mot en avgift fick man komma
in och äta frukt och flanera här.
Idag är det gratis att komma in och varma, sköna
dagar som igår är parken full av människor.
Joggare, soldyrkare i stolar överallt,
skolbarn som sitter koncentrerat och tecknar,
äldre män om spelar schack, tjusigt klädda män
och kvinnor som kastar i sig en lunchmacka,
och så turister förstås, såna som mig, som
fotar alla vackra blommor...


En hel plantering med dessa underbara
tulpaner!
Blandade med rosa förgätmigej...
Så romantiskt!


Så vackert har han det L `Acteur Grec,
skulpturen av Arthur Bourgeois.

Det här är ju bara en av många skulpturer
i Luxembourg trädgården.


Och jag har bara visat några av alla vackra
planteringar...



Önskar alla en fin lördag
Kram

13 kommentarer:

Marie maräng sa...

Vilka fina bilder... ser så härligt ut med alla planteringar.

Ha de fortsatt skönt på resan.

Kram Marie

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

åh det ser underbart ut .....njut ..här hemma har vi snö och regn...

Ha en fortsatt trevlig resa ..

Kram Pernilla på Piazzan

Channal sa...

Jag blir helt sjuk i hela kroppen! Så UNDERBART ni bor! Njut för mig med =)

KRAM! Anna

LissasVita sa...

Väldigt vackert..ta nu våren med hem! Kramen Lisbeth

LissAnna sa...

Verkligen härliga bilder.:-)

Maj sa...

Vilka ljuvliga bilder på tulpaner mfl blommor. Man bara vill vara där och se dem live!

Sussie sa...

Åhhhhh, vill oxå vara i Paris o möta våren!!!!!!!!!!!!!!!
Mysigt mysigt

Kram Sussie

Karin sa...

Underbara bilder på vackra försommarblomster! Ha det så bra under den tid du har kvar där borta!
Kram ♥

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint ni bor, att ha nära till parker i en storstad är guld. Tänk om man hade en sån fin rabatt, full med tulpaner. Ljuvliga bilder.
Kramar
AnnaMaria

Elsa och Helena sa...

Så vackra foton, jag förstår verkligen att du trivs...och vilka handväskor du visade i ett tidigare inlägg. Jag bara dräglade:) Älskar handväskor!

KRAM Helena

♥ Carina ♥ sa...

Så roligt att få ta del av din resa! Jag har aldrig varit i Paris men Paris står absolut på min "reslista" :)
Ha d gott!
Kram

Tre Tanter sa...

Å så vackert! Man blir ju riktigt sugen på att åka dit.
Kram 3 Tanter.

Kakaobönan sa...

Ser helt underbart. Förstår du njuter!

Kram pia