fredag 23 november 2012

Fredagsmat - Köttfärspaj - Vintips- Cappello di Prete


Paj och ett glas rödvin på fredagskvällen -
perfekt, om ni frågar mig!

Här kommer recept på en enkel, men matig
köttfärspaj med vitlök och oliver.


 

Börja med pajdegen:
 
2 3/4 dl vetemjöl
1/2 dl havregryn
1/2 dl grahamsmjöl
100 g smör
1msk olja
1 äggula
2-3 msk vatten
 
Blanda alla ingredienser i en
matberedare och kör till en
smulig deg.
Tillsätt lite vatten i taget och
kör till en fast deg.
Tryck ut degen i ett jämnt lager
i en pajform och upp på kanterna.
Ställ kallt.
 
 


Fyllning:

400 g nötfärs
1 gul lök
2-4 vitlöksklyftor
1 förpackning krossade tomater
1/2 dl hackad färsk basilika
ca 20 gröna oliver ( utan kärnor)
ca 10 st halverade köttfärstomater
NEJ, menar förstås körsbärstomater!
1/2 dl rödvin
3 msk grädde
salt o peppar

3 ägg
3 dl grädde
3 dl riven ost

Stek köttfärs och lök,
blanda i krossade tomater,
vin och grädde. Puttra ca 15 min.
Krydda.
Tillsätt tomaterna , oliverna
och basilikan.
Lägg allt i pajskalet.

Vispa ihop ägg och grädde,
krydda och blanda i osten.
Häll över.
Grädda i 200 grader ca 50 min.
Lägg över lite folie efter en stund
så att den inte blir bränd.

 


Gott med lite sallad till. 


Det här rödvinet passade mycket bra till.
Ganska kraftigt, mycket smak och verkligen prisvärt.
Nr 2727, pris 79 kronor.
 


Önskar en riktigt skön fredagskväll
till Er alla


Kram 


11 kommentarer:

Maj sa...

Ska prova din paj vid tillfälle. Jag tycker alltid att jag misslyckas med köttfärspaj för jag vill inte ha den "lös" utan fastare i konsistensen. Hur blir denna undrar jag som inte är någon Mat-Tina precis.Trevlig fredagskväll önskar jag //M

Solstrimmor sa...

Ikväll blev det kyckling. Kan tänka mej den som lördagsmat... tack för tipset:)

Ha en fortsatt fin kväll!
Kram Eva-Mari

Rosa i huset i vitt sa...

tack för receptet ska provas nån dag..blev så hungrig när jag såg det där
ha en trevlig helg
kram Rosa

Channal sa...

Den pajen ser riktigt god ut! Verkligen Perfekt till ett glas rött på fredagskvällen!
Fin ny header du har gjort!

Trevlig Helg! Kram Anna

Fågel Blå sa...

Låter smarrigt!
Önskar dej en fin helg
kramsi Kathrine

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Håller med, paj är perfekt fredagsmat. Du lagar så god mat, ser fram emot dina fredagstips.
Kramar och ha en mysig lördag
AnnaMaria

Villa Björkenäs Backen sa...

God natt ! :)

Låter smaskens ! Ska testa !
Ha en fin fortsättning på helgen !

Kram

Marie maräng sa...

Så fin ny header du har!
Vilket fint middagstips med härliga bilder... Tack!
Ska provas ;)

Önskar dig en fin dag!
Kram Marie

Blan betong och gammeldags pioner sa...

det där lät smarrigt måste skriva av receptet....o så ett glas rött till HA en härlig vecka kram från Maja

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Jag ska testa ditt recept till helgen tror jag, det var länge sen vi åt paj hemma och den här verkar supergod :)
Ett glas rött är ett måste till, ska nog prova vinet också :)
ha en underbar dag.
kram
Jessica

Anonym sa...

Jättelängesen jag gjorde paj. Det som är så gott och som du säger perfekt fredagsmat. Kanske ska satsa på det på fredag!
Tack för tipset!
Kram Pia