söndag 7 augusti 2011

Min trädgård

Lavendel är en verklig favoritblomma som finns överallt här i trädgården, vet faktiskt inte hur många plantor det har blivit genom åren, men det kan aldrig bli för många. Blir några nya varje år som jag har i krukor och sedan planterar ut i rabatten till hösten.


Det här är den lilla fina Murrevan. Den är väldigt fin att ha vid tex. en mur. Den klättrar på som bara den och blommar snällt hela sommaren. Den här är ljusblå, men jag har även en vit.

Läste om Murrevan att den behöver hållas efter så att den inte sprider sig mer än önskat....

Oj då, nu är det inte riktigt så det går till i min trädgård, här får den (och andra växter) sprida sig så mycket dom vill. Här tycker jag faktiskt att den är så söt att jag inte vill använda krukan.

När vi nu är inne på sån´t som sprider sig, Smultonblommor och smultron finns överallt här i trädgården, vet inte riktigt hur det har gått till. Vi planterade några smultronplantor när barnen var små och nu har dom spritt sig överallt. Jättemysigt och gott!

Kära nån, vad jag blir förvånad över att ni är många som i kommentarer och på mailen skrivit att ni vill se mer bilder på min trädgård. Några har skrivit om ideér och lösningar.
Är rädd att det inte finns så mycket ideér eller lösningar, känns på något sätt mera som att mycket bara har blivit som det blivit. Här är något man kanske kan kalla en lösning, som kom på köpet när vi för många år sedan byggde en balkong i sovrummet. En uteplats under tak!
Det är ju faktiskt väldigt mysigt att kunna sitta ute och äta även när det regnar.


Här ser ni den flitiga Murrevans framfart över muren. I bakgrunden den tacksamma rosen The Fairy, jättesöta rosa, små, fyllda blommor som blommar från midsommar tills frosten kommer. Den blir inte högre än 30-40 cm, tålig också, har överlevt flera hårda vintrar när andra rosor här i trädgården  inte klarat sig.

Den håller också väldigt bra när man plockar in den.  Bedårande i skålar, vaser och gamla glas.

Trevlig söndag

Anncathrine

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilka fina bilder! Idag skulle man haft ett ordentligt tak!
Vilket busväder, men oxå jättemysigt, ljusen brinner redan hemma hos mig!
Njut i fina trädgården!
Kram
Eva

Anncathrine sa...

Ja, idag har det gått åt några ljus.
Men tycker precis som du, jättemysigt!

Kram
Anncathrine

Ann-Christin sa...

Vilka fina bilder! Du har verkligen en sagolik trädgård. Blir alltid så glad när jag kommer på besök och får så mycket inspiration.
Kram
Ann-Christin

Anette sa...

Underbara bilder, jättefint.

Mia sa...

Vilken vacker trädgård!! Jag håller med dig om att Lavendel och rosor får man aldrig för mycket av!