tisdag 30 augusti 2011

Boktips - Håkan Nesser

Himmel över London  
Håkan Nessers senaste bok är ingen lätt berättelse, ingen bok som man läser snabbt.
En väldigt avancerad historia, det gäller verkligen att hänga med. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men det är en roman i romanen. Tar man bort omslaget ser man att det på pärmen står "En sömngångares bekännelser" av Steven G Russel.
Den handlar om den förmögne Leonard Vermin som kommit till London för att dö i cancer. Han har bjudit in några gäster för att fira sin 70-årsdag. Vermin skall då tillkännage något, många hoppas på ett arv. Boken handlar också om den ensamme Lars Gustav Sélen som bor i Sverige. Ännu fler karaktärer finns med i boken och på något  sätt korsas deras vägar.
Känner att det är svårt att berätta om den här handlingen, vill ju inte förstöra det spännande för den som inte läst den. För spännande är den! Det har blivit alldeles för sena kvällar (nätter) för mig den sista veckan, man vill verkligen läsa klart och se hur det går.
Nessers språk är underbart som alltid, och boken verkligen värd att läsa.


Anncathrine

2 kommentarer:

Tina sa...

Nu blev jag riktigt nyfiken, den vill jag läsa!

Ulrika sa...

Har också läst den, bra mren lite konstig tycker jag.