fredag 6 maj 2011

Fredagsmat

Kära vänner, fredag igen...
Här kommer recept på en jättegod löjromstoast. Om man inte är så väldigt hungrig så räcker detta kanske som huvudrätt men jag brukar vanligtvis servera den som en förrätt.

Mumsig Löjromstoast

(4 pers)

4 st skivor vitt rostbröd
smör att steka i
2 dl creme fraiche
6 skivor rökt lax
1 knippe gräslök
1 knippe dill
löjrom efter tycke och smak
1 rödlök
färsk oregano (till garnering)
svartpeppar

Skär laxen i små bitar. Hacka dill och gräslök men spar några hela bitar till garnering. Lägg i laxen, dill och gräslök i creme fraichen och blanda ordentligt. Låt stå kallt medan du gör resten. Ta nu rödlöken och hacka den, spar några lökringar till dekoration. Gör bröden runda och fina med hjälp av ett glas. Stek bröden i smör så att de blir gyllenbruna. Lägg på creme fraicheröran, löjrom på toppen, rödlöksringar och oregano. Lägg hackad rödlök, gräslök och dill vid sidan.

Ät och njut!

Trevlig fredagskväll,
Anncathrine

6 kommentarer:

Fredrik sa...

Älskar din recept på recept fredagsmat!

Malva sa...

Nej, va fint det ser ut! Det ska jag göra till mina kompisar ikväll tror jag. Så himla kul med tips på recept. Hoppas att du fortsätter med det!
Trevlig helg.

Hälsningar
Malva

Agnes sa...

Provade att göra den här i går(lördag).Fick mycket beröm av mina gäster.Kul,kul. Tusen tack för bra blogg

Ingrid sa...

Tillagade detta till gubben o mej igår. Sucsee´!!!!!

Rosie sa...

Oj, det ser verkligen jätteproffsigt ut! Hoppas att jag klarar detta!!! Tänker prova till helgen då vi ska ha några goda vänner på middag. Tack för bra recept har provar flera o alla har varit bra. Trevlig o bra söndag!!!!!

Anncathrine Blommiga Rutan sa...

Tusen tack för kommentarerna! Kan ju se i statistiken att det hela tiden är fler o fler som läser bloggen, många kommenterar också inläggen i butiken. MEN det är faktiskt extra kul att läsa kommentarerna, verkligen jätteglad blir jag när ni kommenterar och så roligt att höra när ni provat recepten, och det blivit bra. Tack.