fredag 28 augusti 2015

Fredagsmat - Livsnjutarens underbara lax på spenatbädd


Det här receptet på lax hittade jag för ett par
år sedan på livsnjutaren Pär Lifvergrens fina blogg
Si otium est - Om du har tid
Tyvärr så är bloggen nedlagd,
Pär har tagit tag i sin dröm,
att bli författare, och då räcker ju
av förklarliga skäl inte tiden till.
Kan rekommendera debutboken:
Canasta, mandelmusslor och sirliga öron.
och även
Under makrillhimlen.


Jättegott och jättelätt att göra.
En lagom bit lax till antalet personer
runt bordet. Jag brukar använda
djupfrysta portionsbitar som vi
alltid har i frysen.
Färsk spenat, massor!
Spenat har ju en förmåga
 att sjunka ihop och
liksom försvinna i ugnen.
Ni ser min stora form här ovan,
där ska läggas 8 st lax bitar.
Så, massor av spenat,
salta och peppra.
Lägg på laxbitarna,
peppra och salta.
Riv rikligt med parmesanost
över laxen.
( Inte parmesanost
färdigriven i påse.)

Häll grädde över hela
härligheten och in i ugnen
175 grader i ca 30 minuter.

Kokt potatis, pressade potatis

eller ris passar bra till.
Och en sallad förstås.

Mums, jättegott!

Tänkte just skriva,
går inte att misslyckas med,
men så kom jag på att det
gjorde jag faktiskt en gång.
Förberedde allt innan gästerna
kom, det vara bara att hälla på grädden.
Just det, glömde hälla på grädden,
blev väldigt torrt...


Önskar en skön fredagskväll
och en härlig, solig helg


Ps. Följ gärna Blommiga Rutan
på Instagram,
där visar vi nyheter
oftare än här på bloggen.
Går ju så mycket lättare
och snabbare än att blogga.
Klicka till höger här på sidan
på Instagrambilden
så kommer ni dit.

Kram

10 kommentarer:

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej min vän.
Det lät inte alls dumt det...
Jag lagar alldeles för ensidig mat känns det som nu och tar gärna emot recept på nya spännande rätter :)
Hoppas på allt är bra med dig.
Ha en underbar fredag och helg.
Kram
Jessica

Hajan sa...

Detta recept skall jag verkligen prova, skall ha lite yngre människor här
De brukar gilla sådan mat
Tack så bra med något annorlunda.

Trevlig helg önskar Hajan.

Solstrimmor sa...

Verkar supergott och tänk så enkelt! Spara som så många goda recept från dig!

Ha en skön helg!
Kramar från Eva-Mari

Hannis sa...

Både mat och boktips!
Det tycker jag om, tar med mig receptet direkt jag.

Kram och skön dag // Hannis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det här ska jag testa redan nästa helg,
älskar lax och enkla bra recept.
Ha en fin lördag och kramar/AM

Vardag och flärd sa...

Jag läste den bloggen för några år sedan och tror jag sett böckerna någon stans också så jag ska försöka hitta dem och läsa.
Tack för ett lättvindigt och gott recept! Lättvindigt gillas.
Kram Eva

Christina sa...

Det receptet tackar jag för och måste prova det inom kort.
Christina

Fågel Blå sa...

Åhhh låter supergott!
Fin vecka till dej
Kram Kathrine

Evas Kvarnaro sa...

Jag äter fisk två gånger i veckan och ofta spenat just till fisk.
Förra veckan blev det en hastig lunch med fisk i ugn med dillsås på. Gjorde en sallad på färska spenatblad och annan sallad och körsbärstomater, dem kan jag äta bara si så där jämt.
Ditt recept gjorde mig hungrig, man ska inte skriva mitt i natten, men sån är jag.
Jag har bara min blogg, ingen fachebok,tvitter eller instagram, hinner tyvärr inte.
Men läser gärna din blogg.
Må väl kram/ Eva

House and Garden by Bia sa...

tack för receptet...gillar fisk ;))
Nu är vi hemma igen efter resan till Side....idag har vi haft sommarvarmt...härligt!!
Hösten får gärna dröja för min del, även om jag gillar den ;))
Kram och trevlig helg!
Bia