torsdag 18 juli 2013

Boktips En man som heter Ove av Fredrik Backman


Hallå i sommarvärmen!

Nu har jag läst en riktigt bra bok!
En sådan som liksom "sitter kvar",
som man går och funderar och tänker lite på...
En bok som man vill rekommendera till
alla sina vänner, på direkten helst!

En man som heter Ove
Ove är 59 år  och kvarterets ordningsman,
trots att han avsattes som bostadsrättsföreningens
ordförande för flera år sedan.
En tyst, butter rättshaverist,
som känns lite osocial.
När en av de nyinflyttade grannarna i
radhuset mittemot råkar backa in i Oves brevlåda
blir det början på en jättefin, varm historia
om oväntad vänskap.
Man upptäcker sakta men säkert
att Ove är en man med stort hjärta.
Bakom den argsinte ordningsmannen
finns en historia med stor sorg.

Tycker ni att det låter  sådär?
Jag lovar att det är en bra bok,
en härlig, sorglig, rolig och mycket varm historia.
Man småler, skrattar, blir rörd, gråter.
Ni  MÅSTE läsa den!
Finns i pocket.

Blev väldigt förvånad när jag efter att ha läst boken
läste bak på omslaget att författaren, Fredrik Backman
är född 1981.
Trodde absolut att det var någon lite äldre
som skrivit den här historian.
Vilken debutbok!


Skön torsdagskväll

Kram

8 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Den har jag läst och den var bra. Det går ju liksom inte att låta bli att tycka om Ove, trots alla hans "besvärliga" egenheter :)
Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag såg den i pocketstället där jag veckohandlar, ska dit imorgon, då ska jag kolla om den finns kvar. Alltid bra med boktips.
Kramar
AnnaMaria

Maj sa...

Oh vad jag gillar den boken! Har den med på min blogg också i sidospalten.
Har man som jag bott i Samfällighetsförening blir den ändå bättre. Vår styrelse och särskilt en "Ove" bevakade noga lagar och ordningsregler....ungarna var livrädda för honom och han blev inte omtyckt. Men innerst inne var han ju bara mån om området!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Ac, hoppas du ser det här innan du ev. åker iväg någonstans. Jag skulle betala fodralet men banken hittar inte kontot. Har ringt och ringt till butiken tills jag kom på att ni har lördags stängt nu. Och sen såg jag att det var semesterstängt.
Hoppas hoppas du ser det här, maila mig snälla.
Stor kram
AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fixat!
Massa kramar från en vimsig värmlänning

Fågel Blå sa...

Tack för det boktipset, kan vara skönt att slå sej ner i solstolen och läsa lite, ( i skuggan då!).
Ler!!
Önskar dej en fin dag
Kramar Kathrine

Channal sa...

Den boken är ju bara helt underbar! Vi köpte den på Arlanda. Mannen började läsa den. Han skrattade högt och läste vissa delar för mig. När han slog ihop boken grät han. Jag blev berörd. Började läsa den meddetsamma efter honom. Även jag skrattade och grät! Snacka om en bok som berör. Jag tycker om Ove!

KRAM! Anna

Livsnjutaren sa...

Har läst på baksidan många gånger nu och undrat "vad är det här för något egentligen?" Nu MÅSTE jag köpa och läsa den, det förstår jag. Tack för tipset! Kram till dig, min vän.