torsdag 13 juli 2017

Fredagsmat - Färskpotatissallad med lax och senapsdressing.


Hemma hos oss äter vi ofta sallader av
olika slag på sommaren.
Den här varianten med färskpotatis är en favorit.
Här med varmrökt lax, men den passar lika bra
 med kyckling, skinka eller vegetarisk.

Detta behövs till 4 personer.
600 g färskpotatis
200 g vaxbönor el haricots verts
150 g sockerärter
1 knippe rädisor
2 avokado
200 g blandad sallad
2 dl sojabönor
4 kokta ägg
400 g varmrökt lax
( naturell el med smak, det finns ju
många olika smaksättningar när
man köper färdig varmrökt lax).

Gör så här:
Borsta och koka potatisen.
Koka äggen.
Ansa bönorna och koka al dente.
Tina sojabönorna.
Skölj och skär sallad och rädisor i bitar.
Gröpa ur och skär avokadon i bitar.

Lägg upp på ett stort fat,
sallad, potatis och alla grönsaker.
Toppa med lax. ägg och avokado.
Servera dressingen i en skål bredvid.


Dressing
Vispa bara ihop alla ingredienser,
smaka av med salt o peppar.
Ställ i kylen en stund.

1 burk creme fraiche
2 msk dijon senap
4 msk olivolja
1 msk vit balsamvinäger
1 tsk socker
3 msk hackade örter
salt och svartpeppar.







Om vi äter salladen som lunch så blir det
vatten med isbitar och citron som dryck.
Men om det är middag så kanske det blir ett
glas rosé, vitt vin eller ett gott, torrt bubbel.
Det här är just ett sånt, torrt och gott.
En fördel också att det finns på halvflaska.
Det heter Cremant d´Àlsace Chardonnay
och har nummer 7520-02. Pris 89 kronor.

Önskar fin fredag och en trevlig helg
med en av mina favoritrosor som just
har börjat blomma och sprider en helt
underbar doft i trädgården.
Mary Rose heter den och det är en David Austin ros.


Kramar
Anncathrine

6 kommentarer:

Hajan sa...

Det var en bra påminnelse, så gott och så fräscht,
Hoppas det får vara så här sommar likt ett tag framöver.
Ha det gott

Vardag och flärd sa...

Så gott med fräscha sommarsallader!
Ha en riktigt fin helg!
Kram Eva

Anonym sa...

Så gott ... ❤️
Pst Jag har svarat på din kommentar hos mig!

/Ha dé gott i sommarkvällssolen

Evas Kvarnaro sa...

Det vattnas i munnen fast jag redan är mätt, ditt salladsrecept och dryck tilltalar även mig.
På sommaren äter vi mera sallad än vanligt, särskilt nu när man har egna färska grönsaker i landet. Avokado gillar jag skarpt men det har jag ju inte, det gäller att hitta den perfekta avokadon, inte för hård och grön inte för mjuk och mörk i köttet utan precis lagom, kan man se det utanpå skalet, hi hi . . . ja man får sannerligen chansa . . .

Må gott bland dina rosor Anncatrine.
Kram/ Eva

Solstrimmor sa...

Hjälp, så gott! Älskar allt vad sallader heter och varmrökt lax är en favorit. Vinet har jag inte smakat vad jag vet. Tack för tips.

Hoppas din helg är lika fin som min!
Kramar från Eva-Mari

Channal sa...

Åh så gott! 1000-tack för receptet! Min bästis i bloggvälrden.

Trevlig helg och Kram! Anna