tisdag 28 april 2015

Kristina Sandbergs triologi om Maj



Lovade att återkomma och berätta om
böckerna jag köpte på bokrean,

Att föda ett barn
utspelar sig under ett år på 30-talet
och vi får följa den tjugoåriga Maj
under hennes första år som gift.
Tyckte att den var bra, men lite jobbig
att läsa, långa meningar och dyster.

Läste två andra böcker innan jag började
med nummer två:
Sörja för de sina:
Den handlar om Maj som maka och mor
i folkhemmets 1940 och 50-tal.
Den tyckte jag mycket mera om
och när den var utläst så kastade
jag mig över den sista i triologin,

Liv till varje pris:
Här övergår femtiotalet i
ett modernt 60-tal.
Det här var en riktig bladvändare,
så bra skriven, så bra beskrivet.
Ibland kändes det nästan som om
man stod bredvid Maj och bakade chokladrutor,
drömmar och vetebröd.
För  Liv till varje pris  fick

Kristina Sandberg  Augustpriset 2014.

Tänker mycket på Maj nu när böckerna
är utlästa, hur kvinnor hade det på
den här tiden.
Tänker på min farmor, mormor
och även på min mamma som var
hemmafru ( som nästan alla mammor)
till början av 70-talet.

Har ju då bara en sak att säga;
Läs böckerna om Maj!

Även den första, där får man veta
mycket om Majs bakgrund.
Hon gör en klassresa när hon som
kommer från arbetarklassen
gifter sig med Tomas som är fabrikörsson.


Trevlig apriltisdag

Kram

9 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Tyckte som du att första boken var en enda lång mening! Bestämde mig för att inte läsa de andra två i serien men nu gör du mig nyfiken på fortsättningen! Det är så roligt med bokrecensioner, ett tips här och ett där... för oss boknördar en rikedom!

Tack! Ha det gott!
Kramar från Eva-Mari

Finaste mattan sa...

Titta gärna in till oss, vi har böcker i utlottning! : )

Evas Kvarnaro sa...

Hejsan, tack för boktipset.
På sommaren läser jag inte, ja i varje fall inga större böcker, hinner inte eller få ingen ro i kroppen för det.
För mig är denna tid som börjar nu att vistas ute i trädgården eller naturen med picknick. Hälsa på barnen med familjer, den bästa tid att träffas på och vara ute, grilla och mysa m.m.
Men annars gillar jag att läsa böcker, det värsta är när jag börjar måste jag avsluta boken inom en viss tid - spänningen - kanske natten lång
ska man sova på dagen då, hi hi . . .
Men tidskrifter med trädgård gillar jag att kolla i, dem kan man släppa när som . . .
Nu tar jag min lilla 'lomme' och antecknar boktitlarna - till hösten blir det innekuradagar.

Ha en skön vecka/ Eva

Vardag och flärd sa...

Jag har köpt böckerna men inte läst dem då jag har hört delade meningar. Det ska bli sommarläsning. Mycket kommer an på hur boken är skriven, är det ett bra språk kan man läsa om vad som helst - tycker jag.
Kram Eva

Hajan sa...

Jag måste hitta något att läsa, eller
jag kan börja läsa om något
Elsi gjorde jag det i alla fall. Rydsjös Vinden vänder tyckte jag om 2002. Försökte nyss med Lisaarkluns "lyckliga Gatan" kommer aldrig
mer att läsa något av henne. Fy så hemskt,den får jag ge något av mina barnbarn, usch säger jag bara.
ha det bra kram Hajan

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tack för bra boktips! Jag har hört en recension på radio om böckerna men glömt bort dem. Tur att du påminde;-) Har en trave med böcker som jag måste ta mig igenom, bl.a. En man som heter Ove. Har hört att den ska vara bra och ska visst bli film.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram,
Regina

HWIT BLOGG sa...

Åh vilka bra boktips, tittade på dom i bokhandeln för ett tag sen...
Har lite torka i bokläsandet just nu så tack snälla!
Ha en glad dag!
Kram Titti

Anonym sa...

Tack sååå ❤-ligt för boktips/Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har inte läst någon av dom, bra och veta att man inte ska ge upp efter ettan.
Ha en fin valborg
Kramar/AM