måndag 25 juni 2012

Boktips - Två nya böcker av Jan Mårtensson


I maj kom två nya böcker av Jan Mårtensson,
en av mina favoritförfattare.
Det var hans 40:e bok om den stillsamme antihjälten,
Johan Kristian Homan, antikhandlare
med butik i Gamla stan i Stockholm.
1973 kom den första  Helgeansmordet,
och sedan har det kommit en ny varje år.
Jag upptäckte dem på 80-talet och alltsedan dess
har jag så fort jag sett ett antikvariat eller loppis
där det finns böcker, letat och samlat.
Saknar fortfarande några stycken...

Att läsa en Homan deckare är alltid bildande
läsning i olika ämnen.
Homan är också gourmand och vinkännare,
recept och vintips kan man hitta bland mord och
andra ruskigheter. Nej, så ruskiga är böckerna inte,
det flyter mer röd bordeaux än blod
över sidorna.


Maken och jag var under några år  medlemmar i
Homansällskapet, ett av Sveriges största litterära
sällskap. Många roliga utflykter var vi med på,
ofta med Jan Mårtensson som ciceron.




Om ni aldrig läst någon bok om Johan Kristian Homan,
så är ett tips att börja med   Jubileumsmord.
Innehåller 11 Homanäventyr, novellerna
är variationer på ett och samma tema,
men inleds med ett porträtt av Homan,
baserat på citat ur de 40 romanerna.
Man får en bra bild, lite bakgrund om antihjälten.




Årets deckare heter Mord i blått.

Här är handlingen, lite kort:
På modehuset på Sturegatan är stämningen kaotisk.
Grundaren har avlidit och det pågår en maktkamp
mellan släktingar med stora aktieinnehav.
Den paranta änkan sitter på en majoritetspost,
avskydd av sina styvdöttrar och deras män.

Företagets 50-års jubileum firas i Marrakech,
Homan blir genom sin flickvän Francine inbjuden
till jubileet, men ett mord inträffar och
festligheterna övergår i tragedi...




Alltid en högtidsstund varje vår när nya
Homan deckaren kommer!

Men Jan Mårtensson har inte bara skrivit deckare,
han har t.ex skrivit  Sofia Albertinas palats,
Den beridna högvakten, Kungliga svenska konstnärer,
en lyrikbok,  32 om kärlek  och flera andra böcker.


Här har regnet fullkomligt öst ned hela dagen,
som gjort för en bra deckare och en kanna te
i favoritfåtöljen.



Kram

6 kommentarer:

Channal sa...

Har hört talas om honom men jag har aldrig läst någon av hans böcker! Ska köpa en bok till semestern tror jag nog!

Kul med Homansällskapet! Har precis sett Wallander på TV, otäck!!

Nattinatti! Kram Anna

Solstrimmor sa...

Tack för infon om Mårtenssons böcker! Har läst många och har några i min hylla, Gamens öga och Tsarens guld. Om det är några av dessa som fattas i din samling, mejla mej, så skickar jag gärna... min bokhylla är så full! Blir glad när jag ser din bokhög och fyllda hylla, kul med "folk" som älskar böcker!

Kram Eva-Mari

Fågel Blå sa...

Tack för dessa fina boktips!
Ha en fin Vecka
Kramar Kathrine

Blommiga Rutan sa...

Hej Eva-Mari!

Åh, så gulligt av dig!
Nu har jag båda dom två, tyvärr, det var ju typiskt, men tack så hemskt mycket för omtanken.

Kram Anncathrine

Maj sa...

Jag har en ganska stor boksamling av varierande ff men inte så många Mårtenson. När jag "upptäckte" honom så lånade jag de flesta på vårt bibliotek. Jag gillar antikhandlaren med den egensinniga katten, konkurrenten mitt emot....ja, dessa känner ju inte de till som inte läst Mårtenson. Och som du skriver så lär man sig en hel del spännande också.
Jag har en pocket, Mord på Mauritius, som du kan få men den har du troligen redan /M

Blommiga Rutan sa...

Hej Maj!

Tack snälla du för erbjudandet
om boken, den har jag tyvärr, men tanken din värmde! Kram